Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Opinie] De Post en Citibank willen méér reclame in je bus!

[Opinie] De Post en Citibank willen méér reclame in je bus!

De Belgische Post is bezig met een bijzondere enquète: ze vraagt aan haar klanten om een vragenlijst in te vullen waarin gevraagd wordt naar allerhande voorkeuren, consumentengedrag, omgang met geld enz… Bedoeling is de bedrijven toe te laten de mensen te bestoken met gerichter reclame. De ganse actie wordt opgezet onder het mom…reclame te beperken.Volgens een begeleidende brief van De Post hebben al 500.000 gezinnen hun medewerking toegezegd: “De Post stelt alles in het werk om aan uw verwachtingen te voldoen. Daarom werd onze service Select Post gecreëerd. Zo ontvangt U méér reclamedrukwerk dat U wenst. Het leven wordt makkelijker, u houdt meer tijd over en u verhoogt de kans dat u informatie ontvangt waar U naar uitkijkt.”

Men hoeft geen intellectueel te zijn om in te zien dat een dergelijke actie leidt tot méér reclame in je brievenbus, maar daar wordt vakkundig over gezwegen. Erg is vooral dat de mogelijkheid om totaal geen reclame met de post te krijgen vier lijntjes commentaar krijgt in het twaalf bladzijden tellend bundel. Dat is nochtans vrij eenvoudig: je schrijft jezelf in op de Robinsonlijst: http://www.robinsonlist.be. Alwaar je de keuze hebt tussen een reclamevrije sms, mailbox of brievenbus.

Daar is het De Post evenwel niet om te doen: men gebruikt onderhuids milieuargumenten (Viva Al Gore!) om de massa post te doen toenemen.

Verder in de enquète wordt uitgezocht welk water je drinkt, welke merken je gebruikt, welke boeken je leest, welke liefdadigheidsdoelen je wil steunen. Interessant voor reclamejongens is natuurlijk ook te weten hoe je met je geld omgaat: heb je er over op het einde van de maand? Koop je veel op krediet? Koop je via postorder? Heb je kredieten lopen? Wil je ze samenvoegen? Hoeveel bedraagt je maandelijkse factuur voor telefoon?

Andere interessante vragen gaan over je studieniveau, gezinssituatie, de feestjes die je de komende twaalf maanden voorziet enz…

Het onlangs in opspraak gekomen Citibank is natuurlijk van de partij met een advertentie, net als de soft-erotische Pabo-catalogus. Iets verwonderlijker is de aanwezigheid van NGO’s zoals 11 11 11, Stichting voor Alzheimer Onderzoek, Stichting Weeskinderen en Wereld Dorpen voor Kinderen. Zij laten zich gebruiken om het geheel te overgieten met een humanitair sausje.

Hoewel men over het geheel de indruk krijgt dat het om een initiatief van De Post gaat, kan men in de kleine lettertjes ook lezen dat de gegevens doorgestuurd mogen worden aan de bedrijven waarmee De Post een contract afsloot. Als we bij bedenken dat vb. Citibank nu een gedetailleerd overzicht krijgt van honderdduizenden gezinnen en hun manier van geld besteden en lenen, dan ruikt het briefje helemaal pervers! Was dit overigens geen SPa-thema? Aan staatssecretaris Bruno Tuybens om orde op zaken te stellen!

Filip De Bodt