Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Europese havenarbeiders verenigd in een massaal afwijzen van de Port Package 2 richtlijn.

Europese havenarbeiders verenigd in een massaal afwijzen van de Port Package 2 richtlijn.

De onafwendbare economische globalisatie dwingt nu ook de Europese havens in het keurslijf van de vrije markt. Dit is althans de overtuiging van de Europese Commissie die met de “Port Package 2” richtlijn de privatisering van de havendiensten inzet. Het Europese Parlement stemt woensdag over de richtlijn, die een einde maakt aan de beschermde positie van havenarbeid. Vakbonden en dokwerkers reageren en trekken massaal naar Straatsburg.

start place de l'etoile.jpg

Met meer dan 2800 Belgische havenwerkers maakt de Belgische delegatie meer dan een derde van de opkomst in Straatsburg uit. Naar aanleiding van een gezamenlijk actieplan, onlangs opgesteld op een bijeenkomst van de nationale vakbonden en hun Europese koepel in Le Havre, protesteren naast België ook Frankrijk en Spanje massaal tegen de liberaliseringplannen van de Europese Commissie. De grootste Europese haven van Rotterdam is echter ondervertegenwoordigd. Henri Lubben van de Belgische Transportarbeidsbond (BTB) beschouwt de Nederlandse vakcentrale dan ook als ‘doodgepolderd’ door haar eenheidsstructuur.

Port Package 2 is een resultaat van de oude Europese wens naar vrijmaking van handel en diensten, over de nationale grenzen heen. De logica van een volledige liberalisering, die zou leiden tot kostenbesparing, efficiëntere dienstverlening en een beter investeringsklimaat, werd al eerder toegepast op andere nationale logistieke draaischijven, als luchthavens en spoorwegen. De logica zit diep verankerd in het Europese denken: economische vrijmaking lijkt hier een voorwaarde tot meer welvaart, integratie en politieke afstemming over de grenzen heen. Ook de nieuwe lidstaten van Centraal en Oost-Europa moedigen de vrijmaking aan, zegt Etienne Kiekens, chef-markeerder bij de Haven van Anwerpen. Zij staan gunstig tegenover volledige economische vrijmaking en hebben weinig aan het protectionisme van de oude Europese machten. Het daglonersmodel van het dokwerk, maakt het inzetten van externe, goedkope en niet-gespecialiseerde arbeidskrachten bovendien erg aantrekkelijk.

Het voorstel tot zelfafhandeling door reders en scheepsbemanning van de vrachtlading en –lossing, staat het sterkst onder vuur. Het betekent het einde van het statuut van dokwerker. Haveneigen arbeiders, stouwers gespecialiseerd in dit soort van uiterst gevaarlijke werk, worden met Port Package aan de kant geschoven. Niet enkel zou de uitvoering ervan lonen doen dalen en jobs op de helling zetten; het zou ook een enorm veiligheidsprobleem stellen. De Belgische arbeiders staan nog het sterkste in hun schoenen, meent Chris Vanrijkel, chef-markeerder bij de Haven van Antwerpen. Zij kunnen terugvallen op de oude Wet-Major, die ervoor zorgt dat enkel havenwerkers kunnen werken aan de dokken. Maar ook die regeling wordt ook meer en meer met argwaan bekeken vanuit Europese hoek.

De algemene verwachting is een “neen” van het Europese Parlement. Het dossier heeft een rumoerig verleden en vakbonden het sinds 2001 aan het behandelen. Het voorstel van EU-commissaris voor Vervoer Loyola de Palacio verscheen in november vorig jaar in een tweede, nauwelijks herschreven, versie aan het Parlement, twee jaar na afwijzing van de eerste versie. De Europese Transport Federatie (EFT) betreurde al eerder het verschijnen van een tweede versie, en wierp hiermee het debat op over het zogenaamde democratische deficiet van de EU-instellingen. Met de betoging van gisteren, die uitmondde in vaak onnodig, pijnlijk traangas en glasscherven, werd dan ook geschreeuwd om een meer sociaal Europa.

http://pp2stop.org/1/

place de l'etoile.jpg
place de l'etoile1.jpg
centrum straatsburg.jpg
portugese delegatie.jpg
proud to be a belgian docker.jpg
traangas.jpg

De VLD

Gisteren op het vrt journaal kwam VLD Dirk vertellen dat hij het jammer en een slechte zaak vond dat men de havenrichtlijn heeft verwopen. De VLD pleit ook hier weer maar eens voor een vrijmaking...
Met de VLD ben je al van 1 ding zeker, de rijke rijker.